ECA Nieuwsflits - 14 februari 2018

Editie 14 februari 2018

VERDER STUDIETRAJECT

Volgende bouwstenen maken deel uit van de verder te onderzoeken combinatie:

BN = Bouwsteen nummer

BN BESCHRIJVING CAPACITEIT KAART
5a Uitbouw langs Waaslandkanaal / ten westen van Kieldrechtsluis 1 miljoen TEU binnenvaart en 0,7 miljoen TEU zeevaart
5b Uitbouw langs Waaslandkanaal / ten oosten van Kieldrechtsluis (demping Noordelijk insteekdok) 0,9 miljoen TEU zeevaart
9 Verdieping Europaterminal +0,5 miljoen TEU

(aanpassing tgv beslist beleid)
11 Insteekdok ten noorden van Zandvlietsluis 0,9 miljoen TEU
1a-Z Saeftinghedok uitbouw enkel aan de zuidkant 3,7 miljoen TEU Mogelijke aanpassingen aan afmetingen van 'half' Saeftinghedok weliswaar met een aanmeerlengte van 1400 m zeevaart.

De effecten van deze combinatie dienen onderzocht vanuit de vijf invalshoeken die eerder al in het geïntegreerd onderzoek werden gehanteerd. Het gaat om een nieuw S-MER, S-MKBA, veiligheidsonderzoek, nautisch onderzoek en operationeel onderzoek. Dit dient te worden voorafgegaan door een nieuwe kostenraming (grondverzet, bouwkosten, onderhoudskosten etc).

Overeenkomstig de Richtlijnen werd het onderzoek zo opgevat dat ook uitspraken over de milieueffecten kunnen worden gedaan wanneer bouwstenen op een andere manier worden samengebracht. Voor de thans voorgestelde combinatie volstaat het de impact van de betrokken bouwstenen te aggregeren. Sommige deelstudies dienen ook niet te worden hernomen, omdat ze los van elk concreet alternatief werden uitgevoerd (bijvoorbeeld vaarwegcapaciteit of -veiligheid).



 Terug naar de nieuwsbrief


Met vragen kunt u terecht bij Reginald Loyen, projectdirecteur CP ECA,
Departement Mobiliteit en Openbare Werken, afdeling Beleid
M: 0490 660 739
E: reginald.loyen@mow.vlaanderen.be