Realisatie van extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen (ECA)
Om de verwachte groei van containertrafiek op te kunnen vangen, wil de Vlaamse Regering extra mogelijkheden voor containerbehandeling in het havengebied Antwerpen voorzien.
Op deze website vindt u alle beschikbare informatie over hoe we dit complexe project aanpakken.
Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie.
Op 8 maart 2024 stelde de Vlaamse Regering het ontwerp van projectbesluit voor de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) vast. Lees meer.
- Op woensdag 29 maart 2023 namen een 80-tal gidsen en hosts deel aan een informatiemoment voor gidsen.
- Op zondag 19 juni 2022 organiseerde MLSO de Staat van de Waaslandhaven voor Buren
- Verbond LSO door 13 partijen ondertekend
- Eerste ontwerpen Bufferdijk voorgesteld tijdens bufferwandelingen
- 8 maart 2024
- 17 juli 2023
- 25 augustus 2022
- 20 april 2022
- 30 maart 2022
- 7 december 2021
- 7 september 2021
Regelmatig brengen we een nieuwsflits uit met de meest recente informatie over het ECA project.
- Nieuwsflits 15 maart 2024
- Nieuwsflits 8 maart 2024
- Nieuwsflits 4 december 2023
- Nieuwsflits 17 juli 2023
- Nieuwsflits 19 juni 2023
- Nieuwsflits 20 april 2023
- Nieuwsflits 31 januari 2023
- Nieuwsflits 28 november 2022
- Nieuwsflits 13 september 2022
- Nieuwsflits 20 juni 2022
- Nieuwsflits 26 april 2022
- Nieuwsflits 30 maart 2022
- Nieuwsflits 13 januari 2022
- Nieuwsflits 22 december 2021
- Nieuwsflits 30 november 2021
- Nieuwsflits 5 oktober 2021
- Nieuwsflits 9 september 2021
- Nieuwsflits 28 juni 2021
- Nieuwsflits 3 juni 2021
Het havengebied Antwerpen vormt een belangrijke groeipool voor de Vlaamse economie en creëert met zijn unieke schaal meer welvaart en meer werk voor heel Vlaanderen.
De containerbehandeling in het havengebied Antwerpen laat jaar na jaar recordcijfers optekenen. Om de verwachte groei van containertrafiek tot 2030 op te kunnen vangen, wil de Vlaamse Regering extra mogelijkheden voor containerbehandeling in het havengebied Antwerpen voorzien.
Er komen extra terminals binnen het gebied dat als haven ontwikkeld is en een nieuw getijdendok dat dwars op het Deurganckdok aanzet. Parallel hiermee worden een aantal haventerreinen voor logistiek ontwikkeld, nieuwe wegen en spoorwegen en mogelijkheden voor binnenvaart voorzien. Hierbij gaat veel aandacht naar het voorkomen en milderen van de impact op de omgeving.
Dit project krijgt vorm volgens de procedure 'complexe projecten'. Streefdoel is om binnen een aanvaardbare termijn en via gericht overleg met alle betrokkenen tot de beste combinatie van de verschillende doelstellingen te komen. Om dit te bereiken, zetten de Vlaamse overheid, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en Maatschappij Linkerscheldeoever hier samen de schouders onder.