Toon kosten

Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens

Vergelijk de Total Cost of Ownership van elektrische, plug-in hybride, aardgas-, waterstof- en brandstofwagens.
En ontdek of het rijden met een milieuvriendelijke wagen voordeliger is.
Klik op de tabbladen voor meer achtergrondinformatie.

Start berekening

Juridische entiteit(*)

Wordt de auto gekocht als natuurlijke persoon (particulier), overheidsorganisatie, vennootschap (onderneming) of vzw?

BTW-plicht(*)

Is de vennootschap al dan niet btw-plichtig?

Gebruiksdoel(*)

Wordt de auto ingezet als bedrijfswagen (salariswagen, firmawagen: zowel privé als beroepsmatige verplaatsingen) of als poolwagen (bijv. een personen- of utilitair voertuig, enkel beroepsmatige verplaatsingen)?

Gelieve dit veld in te vullen.

Verhouding privé en beroepsmatige verplaatsingen(*)

%

Welk aandeel van uw totale afstand rijdt u voor beroepsmatige doeleinden?
Woon-werkverplaatsingen worden als privéverplaatsingen aanschouwd.
Indien je dit niet weet kun je best 35% aanhouden: deze aanname wordt gebruikt om te bepalen hoeveel BTW de werkgever mag recuprereren.

Tankkaart of laadpas(*)

Voorziet de werkgever een tankkaart of laadpas die je ook mag gebruiken voor privé gebruik?

Uw wagengebruik

Aantal kilometer per jaar(*)

km/j

Hoeveel kilometer per jaar gaat u gemiddeld met de wagen rijden?
Voor privéwagens is het gemiddelde 15.000 km/jaar, voor bedrijfswagens 30.000 km/jaar.

Gebruiksduur in jaar(*)

jaar

Hoe lang wordt de auto gebruikt?

Theoretisch versus realistisch verbruik(*)

Hoe zou u uw rijgedrag omschrijven? Van zeer zuinig tot sportief. Duid "Volgens laboratoriumtesten" aan om te rekenen met de officiële cijfers van de constructeurs (de WLTP-testcyclus. Op het tabblad "Aannames voor de berekening" vind je meer informatie.

Laadstation thuis(*)

Hoe wil je je elektrische of plug-in hybride wagen thuis opladen? De kosten zijn een schatting op basis van infrastructuur inclusief installatie, keuring en btw.

Laadmix(*)

  Thuis   Werk   Publiek laden   Onderweg snelladen    
Laadmix
%
+
%
+
%
+
%
= 100%

Hoeveel procent verwacht je op bovenstaande vier locaties te laden? De mix van de locaties bepaalt de gemiddelde laadprijs. De prijs per locatie kan je aanpassen in het instellingenmenu bij het resultaat.

Twee wagens kiezen
Kies een wagen uit een van de volgende 12 segmenten i
Stadswagen (A)
Compacte klasse (B)
Kleine middenklasse (C)
Middenklasse (D)
Premium klasse (E)
Topklasse (F)
Bestelwagen 5-7 pers. (K)
Klein utilitair voertuig (N1)
Medium utilitair voertuig (N1)
Groot utilitair voertuig (N1)
Chassis cabine voertuig (N1)
SUV's/cross-overs (B)
SUV's/cross-overs (C)
SUV's/cross-overs (D)
SUV's/cross-overs (E/F)
Selecteer een milieuvriendelijke wagen:
elektrische wagens
Selecteer tweede wagen:
benzinewagens
Resultaten vergelijken

Bespaar 226 euro per maand
met een elektrische wagen!

Ecoscore

78

Ecoscore

84

Volkswagen e-Golf

Nissan LEAF Acenta

Blue

Blue

aanpassenElektrisch Prijs € 37.110,-

Specificaties

Motorvermogen
0
Acceleratie van 0-100 km/u
0
Koffer-inhoud
0
Cilinderinhoud
0
Batterijcapaciteit
0
Elektrisch rijbereik i
0
Inschatting verbruik per 100 km i
0
Theoretisch verbruik per 100 km i
0

Kies een vergelijkbare wagen

aanpassenElektrisch Prijs € 37.110,-

Specificaties

Motorvermogen
0
Acceleratie van 0-100 km/u
0
Koffer-inhoud
0
Cilinderinhoud
0
Batterijcapaciteit
0
Elektrisch rijbereik i
0
Berekend verbruik per 100 km i
0
Theoretisch verbruik per 100 km i
0

Kies een vergelijkbare wagen

Aankoop en herverkoopwaardei

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Premies en belastingen (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Energie- en brandstofverbruik (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Verzekering en onderhoud (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Fiscale aftrek (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Totale kosten (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Bruto voordeel alle aard voor werknemer (op x jaar)i

Nissan LEAF
0
Volkswagen e-Golf
0

0

0

Wagens & specificaties

Zoek specificaties van alle elektrische, plug-in hybride en waterstof auto's in deze webtool. Via het dropdown-menu van het rechtse icoontje kunnen meerdere specificaties worden toegevoegd.

 

 

 

Toelichting berekening

Uitgangspunten voor de berekening

Bij de ontwikkeling van de webapplicatie werden de volgende kenmerken in acht genomen:

  • De berekening is slechts een indicatieve berekening van de totale kosten. De kosten in de praktijk kunnen per individuele situatie afwijken van de berekening in deze webapplicatie. Dit geldt in het bijzonder voor:
    • Gekozen opties en korting (is aan te passen in het eindresultaat).
    • De herverkoopwaarde van het voertuig (is aan te passen in het eindresultaat).
    • De verhouding van elektriciteit en benzineverbruik en aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aargaswagens (is aan te passen in het eindresultaat).
    • De berekening van de verzekering en onderhoud
  • De tool geldt enkel voor wagens die zijn/worden ingeschreven in Vlaanderen.
  • Voor rechtspersonen wordt aangenomen dat de voertuigen in de balans worden opgenomen.
  • Er wordt geen rekening gehouden met financiering en/of aankoopopties.
  • Alle terugkerende kosten worden geïndexeerd.
  • De berekeningen gelden enkel voor nieuw ingeschreven wagens (dit heeft onder andere effect op de BIV en het Voordeel alle aard).
  • Er wordt in de berekeningen rekening gehouden met de investering en/of kosten van een thuislaadpunt (zelf te selecteren in het stappenplan).
  • De totale kosten worden weergegeven op de volledige gebruiksduur of op de volledige gebruiksduur gedeeld door het aantal maanden.

Uitgangspunten voor de voertuigen

De selectie van voertuigen is gebaseerd op basis van de volgende uitgangspunten:

  • Alle elektrische, plug-in hybride, aardgasvoertuigen voor vervoer van personen die in Vlaanderen per 15/12/2023 verkrijgbaarbaar zijn op niet-discriminatoire basis, binnen 12 afgebakende segmenten.
  • Een selectie van benzine- en dieselvoertuigen in de segmenten waarvoor milieuvriendelijke voertuigen beschikbaar zijn. De selectie is tot stand gekomen volgens de best verkochte wagens in 2023. De uitvoering, motorisatie en carrosserie is als volgt geselecteerd:
    • Een automatische versnellingsbak (indien beschikbaar).
    • Minimaal vijf deuren (indien beschikbaar).
    • Tweewielaandrijving (tenzij inbegrepen in het basismodel of bij SUV's in het E- en F-segment).
    • De voorkeur voor een hybride of meest milieuvriendelijke uitvoering.
    • Een minimaal vermogen van 80 kW (C-segment), 100 kW (D-segment), 130 kW (E-segment) en 175 kW (F-segment).
    • Een hatchback (A- tot C-segment) of break-versie (D-E segment) als carrosserievorm (indien beschikbaar).
  • Voor bepaalde plug-in hybrides worden onvolledige gegevens voor het verbruik ter beschikking gesteld door constructeurs. Daarom wordt voor het brandstofverbruik (met lege batterij) in sommige gevallen met een bepaalde vermenigvuldigingsfactor verhoogd. Hiermee wordt beoogd een realistisch gemiddeld praktijkverbruik te weerspiegelen, waarbij niet op elk mogelijk moment wordt geladen aan een laadpaal/het stroomnet. Hoe groter de batterijcapaciteit van deze voertuigen, hoe groter het extra gewicht, dat een impact heeft op elektriciteits- en brandstoverbruik. Dat verklaart mede waarom grote plug-in SUV's een op het eerste zicht hoog praktijkverbruik hebben. 
  • Afgebeelde modellen dienen enkel als indicatie en kunnen afwijken van de daadwerkelijke specificaties (kleur, wielen, opties, etc.).

Algemene aannames

Voor de berekening in deze webapplicatie werden de volgende aannames gemaakt:

  • Jaarlijkse inflatie van 1,35% (bron: FOD Economie, Consumptieprijsindex januari 2024)
  • Vennootschapsbelasting van ondernemingen 25%
  • Vennootschappen hebben voldoende ruimte in de belastbare winst om de fiscale aftrek van wagens maximaal te benutten
  • Standaard waterstofprijs: 9,999 €/kg inclusief BTW (prijs aan het DATS 24 tankstation in Wilrijkop 18/1/2024)
  • Standaard elektriciteitsprijs thuis: 0,35 €/kWh inclusief BTW (bron: VREG, januari 2024, op basis van eenheidsprijzen voor particulieren met het een jaarverbruik van 3.600 kWh (dag) en 3.900 kWh (nacht))
  • Standaard elektriciteitsprijs werk: 0,25 €/kWh exclusief BTW (bron: VREG, januari 2024, op basis van eenheidsprijzen voor ondernemingen met het een jaarverbruik van 17.500 kWh (dag) en 12.500 kWh (nacht))
  • Standaard elektriciteitsprijs publiek: 0,42 €/kWh inclusief BTW (op basis van de gemiddelde laadprijs bij publiek toegankelijke AC-laadstations in de nieuwe concessies per 1 januari 2024).
  • Standaard elektriciteitsprijs om te snelladen: 0,74 €/kWh inclusief BTW (op basis van de gemiddelde laadprijs bij Fastned en Ionity)
  • Standaard aardgasprijs: 1,725 €/kg inclusief BTW (prijs aan het DATS 24 tankstation in Wilrijk op 18/1/2024)
  • Standaard benzine E10-prijs: 1,6784 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in december 2023 volgens Energia)
  • Standaard diesel B7-prijs: 1,8179 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in december 2023 volgens Energia)
  • De catalogusprijzen zijn afkomstig van inMotiv of van de websites van Belgische importeurs en geraadpleegd op 10 januari 2024.
  • Het veld "Theoretisch versus realistisch verbruik" laat vijf waardes toe, gaande van "Volgens laboratoriumtesten" tot "Sportief". Volgens een studie van TNO en ICCT in januari 2019 bedroeg de gemiddelde verbruiksfactor in Europa in 2018 1,42 o.b.v. de NEDC-testcylcus. Deze waarde heeft een effect op het berekende brandstof- en energieverbruik en rijbereik. Het berekende verbruik wordt berekend volgens een zogenaamde verbruiksfactor (van 1,00 (rijgedrag volgens laboratoriumtesten) tot 1,75 (sportief rijgedrag)) maal het door de constructeur opgegeven verbruik. Het berekende rijbereik wordt berekend volgens de beschikbare batterijcapaciteit en/of tankcapaciteit en het berekende verbruik. Voor voertuigen met een verbruik volgens WLTP-testcyclus wordt een aangepaste factor gebruikt.
  • Verzekeringspremie van 425 euro per jaar (BA-verzekering) + 2% van de cataloguswaarde inclusief opties en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, jaarlijks geïndexeerd met de inflatie (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven).
  • Onderhoudskost van 0,02 + 2 miljoenste van de cataloguswaarde inclusief BTW €/km (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven).
  • Herverkoopwaarde van de cataloguswaarde inclusief BTW X een restwaardefactor in functie van de totale afstand (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven), met een restwaardefactor van:
    • 80% (20.000 km) tot 30% (120.000 km) met stappen van 10% per 20.000 km.
    • 30% (120.000 km) tot 15% (180.000 km) met stappen van 5% per 20.000 km.
    • 15% (180.000 km) tot 5% (260.000 km) met stappen van 2,5% per 20.000 km.
    • 5% (meer dan 260.000 km).

Welke kostencomponenten zijn in rekening gebracht?

De volgende kostencomponenten worden in de webapplicatie in rekening gebracht:

  • Aankoop en herverkoopwaarde
    • Aankoopprijs inclusief opties, korting en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW.
    • De kosten voor batterijleasing (indien van toepassing).
    • De herverkoopwaarde van het voertuig op het einde van de gebruiksduur.
  • Premies en belastingen
    • De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting inclusief opdecemien vanaf 1/7/2023.
    • De solidariteitsbijdrage die wordt aangerekend aan de rechtspersoon in het geval van een bedrijfswagen (met waarden voor 2024).
    • De verworpen uitgave van het voordeel alle aard die wordt aangerekend aan rechtspersonen in het geval van een bedrijfswagen (met waarden voor 2024).
  • Energie- en brandstofverbruik
    • De elektriciteits, aardgas-, benzine- en/of dieselkosten inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, rekening houdend met de inflatie en het rijgedrag.
    • De verhouding van elektriciteits- en benzineverbruik of aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aardgasvoertuigen.
  • Verzekering en onderhoud
    • Een BA- en omniumverzekering op de volledige looptijd
    • Reparatie, onderhoud en banden op de volledige looptijd, inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW
  • Fiscale aftrek (enkel voor vennootschappen)
    • Alle fiscaal aftrekbare kosten - voor vennootschappen (op basis van nieuwe regeling vanaf 1/7/2023).
    • Maximaal 50% aftrekbare kosten voor fossiele brandstoffen bij plug-in hybrides en 40%-100% fiscale aftrekbaarheid voor de verbruikskosten van andere wagens - voor vennootschappen
    • De verhoogde kostenaftrek van bedrijfslaadinfrastructuur is niet opgenomen omdat de voorwaarden per bedrijf kunnen verschillen - voor vennootschappen
    • De belastingvermindering van een priv&eacut; laadpunt is eveneens niet opgenomen omdat de waarde afhankelijk is van het belastingtarief in de personenbelasting - voor particulieren
  • Totale kosten
    • Alle voorgaande kostencomponenten en fiscale effecten bij elkaar opgeteld.
  • Bruto voordeel alle aard (enkel in het geval van een bedrijfswagen)
    • Het bruto voordeel alle aard voor de werknemer op de volledige looptijd (met waarden van 2024).

 

 

 

Over deze webtool

De webapplicatie "Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens" is een ontwikkeling van adviesbureau The New Drive en een ontwerp van MADE in opdracht van het Departement Mobiliteit & Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

De tool wordt ieder half jaar geüpdatet. Energieprijzen worden per kwartaal geüpdatet.

Update februari 2024

De TCO webtool heeft in februari 2024 een nieuwe update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Het voordeel alle aard is aangepast conform de berekening van 2024: de referentie-uitstoot is gedaald naar 65 g/km voor diesel en 78 g/km voor benzine. Het minimum voordeel alle aard bedraagt 1.600 euro per maand.

Update januari 2024

De TCO webtool heeft in januari 2024 een nieuwe update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • De solidariteitsbijdrage wordt nu berekend conform de laatste RSZ-instructie 2023-2, gepubliceerd in augustus. Daarmee worden plugin hybride voertuigen inzake de solidariteitsbijdrage de facto gelijkgesteld met elektrische voertuigen voor bestellingen vanaf 1 juli 2023
  • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
  • De gezondheidsindex is gestegen naar 1,5359. Dit heeft invloed op de solidariteitsbijdrage. De minimumbijdrage voor de solidariteitsbijdrage is gestegen naar 31,99 euro per maand.
  • Nieuwste voertuigen en prijzen, beschikbaar vanaf december 2023 in België.

Belangrijk: volgende aanpassingen werden nog niet doorgevoerd in afwachting van definitieve details:

  • Het nieuwe voordeel alle aard voor 2024: de berekening van 2023 van kracht.
  • De Vlaamse zero emissie premie vanaf februari 2024

Update oktober 2023

De TCO webtool heeft in oktober 2023 een nieuwe update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • De solidariteitsbijdrage wordt nu berekend conform de laatste RSZ-instructie 2023-2, gepubliceerd in augustus. Daarmee worden plugin hybride voertuigen inzake de solidariteitsbijdrage de facto gelijkgesteld met elektrische voertuigen voor bestellingen vanaf 1 juli 2023
  • Update van de energie- en brandstofprijzen.

Update juli 2023

De TCO webtool heeft in juli 2023 een nieuwe update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Aanpassingen TCO-berekening:
  • Update dataset wagens: actualisatie van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische en plug-in hybride modellen

Update januari 2023

De TCO webtool heeft in januari 2023 een volledig nieuwe update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Toevoeging van lichte vrachtvoertuigen (N1): vanaf nu kunnen ook de totale kosten van bestelwagens vergeleken worden. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met de toepasselijke fiscaliteit.
  • Aanpassingen TCO-berekening:
    • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
    • De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting zijn gewijzigd per 1/7/2022.
    • De gezondheidsindex is gestegen naar 1,5046. Dit heeft invloed op de solidariteitsbijdrage. De minimumbijdrage voor de solidariteitsbijdrage is gestegen naar 31,34.
    • De brandstofkosten van plug-in hybrides zijn per 1/1/2023 beperkt aftrekbaar.
    • De valse plug-in hybrides zijn geüpdatet conform de lijst van 17 maart 2022 van FOD Financiën.
    • Het voordeel alle aard is aangepast. De referentie-uitstoot voor benzine is gezakt naar 102 g/km en voor diesel naar 84 g/km. Het minimum voordeel alle aard bedraagt nog altijd 1.360 euro per jaar.
  • Update dataset wagens: actualisatie van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische en plug-in hybride modellen

Update januari 2021

De TCO webtool heeft in januari 2021 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Aanpassingen TCO-berekening:
    • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
    • De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting zijn gewijzigd per 1/1/2021. Concreet zijn CNG-wagens PHEV-wagens niet meer vrijgesteld, en is er een correctie voor de WLTP-uitstoot gekomen.
    • De gezondheidsindex is gestegen naar 1,3222. Dit heeft invloed op de solidariteitsbijdrage. De minimumbijdrage voor de solidariteitsbijdrage is gestegen naar 27,54.
    • De valse plug-in hybrides zijn geüpdatet conform de recente lijst van 11 december 2020 van FOD Financiën.
    • Het voordeel alle aard is aangepast. De referentie-uitstoot voor benzine is gezakt naar 102 g/km en voor diesel naar 84 g/km. Het minimum voordeel alle aard bedraagt nog altijd 1.360 euro per jaar.
  • Update dataset wagens: actualisatie van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische en plug-in hybride modellen

Update juli 2020

De TCO webtool heeft in juli 2020 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Aanpassingen TCO-berekening:
    • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
    • De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting zijn gewijzigd per 1/7/2020.
    • Er wordt rekening gehouden met de lijst van "valse" hybrides van FOD Economie voor de berekening van de fiscale aftrek en voordeel alle aard bij bedrijfswagens.
    • De tool is WLTP-ready. Dat betekent concreet dat voor de berekening van het rijgedrag andere verbruiksfactoren worden gebruikt voor voertuigen die volgens NEDC(2)- of WLTP-testcyclus gemeten zijn. Per 1/1/2021 kan de CO2-uitstoot conform de WLTP-testcyclus gebruikt worden voor de berekening van de fiscaliteit, in functie van de dan geldende wetgeving.
  • Functionaliteit wagenoverzicht: in het tabblad "Wagens & specificaties" wordt een automatisch overzicht gegenereerd van alle wagens die in de tool beschikbaar zijn.
  • Functionaliteit keuze laadpunt: de tool laat nu toe om een type (thuis)laadpunt te selecteren en op te nemen in de TCO-berekening.
  • Functionaliteit laadmix: de tool laat nu toe om voor batterij-elektrische en plug-in hybride wagens de laadmix, het stroomverbruik thuis, op het werk en onderweg, apart in te geven.
  • Functionaliteit theoretisch verbruik: in het resultaat van de vergelijking wordt nu ook het "Theoretisch verbruik per 100 km" getoond. Bij plug-in hybrides en bi-fuel CNG-voertuigen wordt het verbruik getoond, met het theoretische benzine- of dieselverbruik indien de batterij of CNG-tank leeg is.
  • Update dataset wagens: update van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische, plug-in hybride, CNG- en waterstofmodellen

Update januari 2020

De TCO webtool heeft in januari 2020 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen, inflatie, solidariteitsbijdrage en voordeel alle aard.
  • De zero-emissiepremie voor elektrische voertuigen is niet meer van toepassing per 1/1/2020.
  • De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting zijn gewijzigd per 1/7/2019.
  • De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens voor vennootschappen is gewijzigd per 1/1/2020.
  • Update van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische en waterstofmodellen

Update mei 2019

De TCO webtool heeft in mei 2019 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
  • Update van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische en waterstofmodellen:
    • Nieuwe milieuvriendelijke voertuigen: Mercedes-Benz EQC, Nissan LEAF e-plus, Tesla Model S Standard Range Plus

Update december 2018

De TCO webtool heeft in december 2018 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
  • Aanpassingen in het ontwerp van de TCO webtool.
  • Update van de volledige voertuigenlijst met alle nieuwe (milieuvriendelijke) automodellen, specificaties, prijszetting en productafbeeldingen
    • Nieuwe milieuvriendelijke voertuigen: Audi e-tron, Hyundai KONA Electric 39 kWh, Hyundai KONA Electric 64 kWh, Hyundai Nexo FCEV, KIA e-Niro 39 kWh, KIA e-Niro 64 kWh, Tesla Model 3 Long Range AWD

Update augustus 2018

De TCO webtool heeft in augustus 2018 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:

  • Functionaliteit voor wagens op waterstof
  • Update van de nieuwe federale fiscaliteit (nieuwe indices en regels voor voordeel alle aard, solidariteitbijdrage en fiscale aftrek per 1/1/2018).
  • Update van de nieuwe gewestelijke fiscaliteit (nieuwe indices en regels voor de BIV en verkeersbelasting per 1/7/2018 en de vernieuwde zero-emissie premie).
  • Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen, inflatie
  • Update van de volledige voertuigenlijst met alle nieuwe (milieuvriendelijke) automodellen, specificaties, prijszetting en productafbeeldingen

Disclaimer

De informatie, voertuigen en databases van de webapplicatie zijn met de nodige zorgvuldigheid samengesteld en worden in de mate van het mogelijke geüpdatet. De informatie die door middel van de webapplicatie wordt verstrekt geldt slechts ten indicatieve titel en is het resultaat van de gecombineerde gegevens van constructeurs, verzekeraars en invoer van de gebruiker.

Het Departemeng Omgeving garandeert echter niet dat de informatie op de website en/of verstrekt via de webapplicatie juist, actueel of volledig is. De informatie op de Website en/of verstrekt via de webapplicatie kan technische onjuistheden en typ- of andere redactionele fouten bevatten. De reële informatie, waaronder, maar niet beperkt tot de reële kosten, kunnen in de praktijk of naargelang de specifieke omstandigheden afwijken van de door de webapplicatie verstrekte informatie.

Gebruiksvoorwaarden

Bij het gebruik van de webapplicatie gaat u akkoord met de gebruiksvoorwaarden.

Copyright

Copyright © 2023 Fuel LLC, Citroën, FIAT, Opel, Nissan, Peugeot, Renault, Volkswagen, The New Drive. Alle afbeeldingen, foto’s en ander beeldmateriaal, alsook alle daarin vervatte informatie, gebruikt op deze website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be en/of de TCO webapplicatie zijn en blijven de uitsluitende eigendom van hun recspectievelijke rechthebbenden. Er wordt door het Departement Mobiliteit & Openbare Werken geen enkel recht of licentie toegekend met betrekking tot de afbeeldingen, foto’s of beeldmateriaal, de informatie vervat hierin of enige hieraan gerelateerde (intellectuele) eigendomsrechten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

Heeft u vragen over de webapplicatie?

Of is bepaalde informatie onjuist of niet meer up-to-date?

Contacteer ons via beleid@mow.vlaanderen.be